 |
|
Autor |
Wiadomość |
GhostRider
Administrator
Dołączył: 10 Kwi 2012
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany:
Śro 20:12, 15 Mar 2017 |
 |
Jazda motocykli w grupie różni się zasadniczo od jazdy indywidualnej. Motocyklista jadący w formacji motocyklowej staje się częścią większego zespołu i podlega innym zasadom. Odpowiada za bezpieczeństwo swoje i kolegów. Nie przestrzeganie zasad jazdy w grupie może zakończyć się tragicznie.
FORMACJE JAZDY
Podstawową formacją jazdy motocykli podczas jazdy w kolumnie jest jazda "na zakładkę" . Pierwszy motocykl jedzie lewą stroną pasa drogi, drugi w odległości 1 sekundy po prawej stronie tego samego pasa i tak na przemian cala grupa. W trudnych warunkach (dziurawe drogi, deszcz, itp.) zwiększamy odległości między motocyklami.
Jedziemy jednym pasem drogi a nie jak szarańcza - kilkoma.
Co to znaczy odstęp 1 sekundy? To jest odległość, jaką motocykl przejeżdża w czasie jednej sekundy przy danej szybkości. Dla przykładu, przy szybkości 50 km/godz. będzie to 13 metrów, przy szybkości 120 km/godz.- 33 metrów. Im większa szybkość - odległość pomiędzy motocyklami się zwiększa.
Jak zmierzyć tą odległość? Kiedy poprzedzający ciebie motocykl mija wybrany przez Ciebie punkt przy drodze (znak drogowy, drzewo, słupek itp.) powiedz "sto dwadzieścia trzy" i twój motocykl powinien minąć ten sam punkt, jeżeli nie - to musisz dopasować odległość.
Grupy rajdowe liczą do 10 motocykli. Grupę prowadzi i jest za nią odpowiedzialny Starosta Grupy a zamyka doświadczony, dysponujący szybkim motocyklem Goniec Grupy. Motocykliści mniej doświadczeni jadą na początku Grupy, za prowadzącym.
Nie dopuszczalne jest:
a. zmiana miejsca w grupie w czasie jazdy.
b. hamowanie bez uprzedniego powiadomienia jadących z tyłu motocyklistów.
Jadący koło Ciebie spodziewają się, że jesteś na właściwej pozycji, każda zmiana może spowodować problemy. Zbyt małe odległości pomiędzy motocyklami zwiększają niebezpieczeństwo.
Podczas wyprzedzania i pokonywania zakrętów, motocykle jadące "na zakładkę" zwiększają odległości do 2 - 3 sekund i przechodzą w szyk pojedynczy. Zmiany szyku jazdy dyktowane są przez Starostę grupy. (patrz znaki)
Grupa jadąca w szyku pojedynczym nie może być zbyt rozciągnięta, każdy motocyklista, uczestnik danej Grupy musi obserwować prowadzącego (Starostę) i wykonywać jego polecenia.
Jeżeli podczas jazdy w grupie nie czujesz się bezpiecznie - grupa jedzie zbyt szybko, daj znać ręką jadącym za tobą motocyklistom, przepuść ich i jedź swoim własnym tempem. Za tobą pozostanie tylko jadący ostatni w Grupie - Goniec, który również zwolni i zostanie z Tobą do pomocy. Funkcję Gońca Grupy przejmuje wówczas ostatni motocyklista w szyku. Na następnym postoju zostaniesz dołączony do Grupy wolniejszej. Jadący za tobą motocykliści zapełnią opuszczone przez ciebie miejsce w szyku, przesuwając się do przodu. Nie wolno zmieniać strony pasa, ten ruch jest niebezpieczny dla jadącej Grupy. Podobnie postępuj w przypadku, gdy z ważnych przyczyn (senność, potrzeby fizjologiczne itp.) musisz zatrzymać motocykl. Jeżeli Goniec Grupy uzna za stosowne zatrzymanie całej grupy, musi powiadomić prowadzącego - Starostę. Jeżeli zostałeś z tylu i doganiasz swoja grupę, dołącz na końcu.
STRATEGIA JAZDY
Podczas jazdy przez tereny wiejskie, przechodzimy w szyk pojedynczy i zmniejszamy prędkość. Pamiętaj - zwierzęta mają zawsze pierwszeństwo.
Zakręty zwłaszcza lokalnych dróg często są pokryte piaskiem lub żwirem, spotkamy tez drogi z dziurawe, kiedy są mokre – b. śliskie.
Jeżeli jakość drogi jest zła – jedziemy w formacji pojedynczej.
W mieście, na skrzyżowaniach dróg ze światłami, przechodzimy w szyk parami, ścieśniamy długość grupy i zmniejszamy znacznie odległości pomiędzy Grupami.
Nie możemy dać się podzielić. Blokujemy skrzyżowanie całą Grupą(5 z lewej i 5 z prawej) do chwili, kiedy przejedzie cała kolumna . Blokuje pierwsza Grupa, która wjeżdża na skrzyżowanie i dołącza na końcu kolumny. Jeżeli nie wszystkim uda się przejechać skrzyżowanie i cześć motocykli zatrzyma się na świetle czerwonym, część grupy, która przejechała skrzyżowanie zatrzyma się w bezpiecznym miejscu i poczeka na resztę.
W terenie niezabudowanym odległość pomiędzy Grupami zwiększamy, jednak zawsze jedziemy w zasięgu wzroku.
Kiedy Grupa zmienia kierunek jazdy (skręca w inną drogę, ulicę w mieście) a jadący z tyłu motocykliści mogą tego nie zauważyć, obowiązkiem ostatniego jest zatrzymać się na zakręcie i poinformować nadjeżdżających.
SYGNAŁY INFORMACYJNE
Podczas jazdy, prowadzący Grupę, Pilot, podaje komendy, używając kierunkowskazów, rak i nóg. Te sygnały wskazują zmianę drogi, przeszkody, zwiększenie szybkości lub zwolnienie, zmianę formacji jazdy. Te sygnały muszą być przekazane przez uczestników Grupy do tyłu.
Każdy uczestnik kolumny powinien je znać na pamięć.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|
 |
marko
Arystokrata Szos!
Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 521
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: cybinka Płeć:
|
Wysłany:
Czw 18:55, 16 Mar 2017 |
 |
ciekawe, ciekawe,trzeba to przecwiczyc
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
gregor70
Startuję :)
Dołączył: 16 Sty 2017
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cybinka Płeć:
|
Wysłany:
Śro 9:16, 29 Mar 2017 |
 |
Jeździliśmy tak bardzo często w dużych grupach to bardzo dobry i skuteczny sposób na sprawną jazdę najważniejsze to dwóch mądrych i doświadczonych ludzi na początku grupy i na końcu ustalamy prędkość przejazdu i trzymamy się zasad
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
| |